fräulein on air: Katona Ágota
A női magazinok csurig vannak divattippekkel. Kitartó
újságírótársnőink ezredszer is lepötyögik nekünk, hogy a keresztbe csíkos
optikailag kövérít, az égőpiros sápaszt, farmerkabát farmernadrággal pedig már
nem divat. A színes lapok mögött eközben ott szunnyad a megszégyenülés réme:
emberként belénk van kódolva, hogy a társaságból való kilógás bűnét kirekesztés
követ, ami egyenlő számunkra a lelki értelemben vett halállal. Ezt pedig
viselkedésünkön kívül az öltözetünkkel érhetjük el a legkönnyebben, és nem is
kell hozzá annyira kilógnunk a tömegből: akár munkahelyünkön is begyűjthetünk
pár nem éppen elismerő női pillantást egy kicsit mélyebben dekoltált blúz
miatt.
Úgy tűnik, modern nőként szűk határok között mozgunk, számtalan
elvárásnak kellene megfelelnünk, miközben soha nem volt még annyi lehetőségünk
az öltözködés terén is, mint most. Többé-kevésbé kialakult ízléssel bolyongunk
a vállfák erdejében, mindig jobbat akarva vagy az újdonság ízét keresve. Kevés
nő van, akit teljesen hidegen hagy az öltözködés: a cél az, hogy elfogadható
kinézetünkkel beilleszkedjünk, vagy vonzó nőként pozitív benyomást keltsünk, de
emellett számtalan más pszichológiai mozgatórugó is létezik.
(fotó: tumblr.com) |
Az, hogy milyen ruhadarabokat viselhetünk, már szinte alig van
nemhez, korhoz vagy társadalmi helyzethez kötve. Az anyagiak is egyre kevésbé
befolyásolnak, hiszen ha valaki szorgosan járja a turkálókat és a leárazásokat,
akár fillérekből állíthat össze magának minőségi ruhatárat. A szabadság nagyobb
önkifejezést tesz lehetővé. A kisközösségek átalakulása és felszámolódása
egyúttal a kirekesztettség rémét is elaltatja kicsit: ezért lehet az, hogy
nagyvárosban élők változatosabban mernek és tudnak öltözködni. Itt azonban egy
nagyobb közösség mércéje alá esünk: akaratlanul is viszonyítjuk magunkat a
kortársainkhoz, a celebekhez vagy a naprakészség és jólöltözöttség ideáljához.
A jó öltözködés alapja azonban a testi-lelki önismeret. Ha nem az
alkati típusodnak megfelelő szabású vagy színű ruhát viselsz, kényelmetlenül
fogod magad érezni. Ugyanez áll a lelki alkatra is: egy megrögzött bohém nem
fog jól mutatni visszafogott üzletasszonynak öltözve, és fordítva. Minél
mélyebben ismered önmagad, annál jobban fogsz öltözködni, és annál kevesebb
felesleges ruhadarabtól dagad majd a szekrényed. Kisugárzás nélkül persze még a
legstílusosabb outfit is rád aggatott jelmez lesz.
A mosolytalan modellek kifejezéstelen tekintete a nagyvárosi
életmódról beszél, és arról a mumusról, amit elidegenedésnek becézünk, és majd
egy évszázada kísér minket csendesen. A modellek felettünk járnak a tömegtől elkülönülő,
arisztokratikusság pózban, mint az önzés élő szobrai, akik a testükből és a
testüknek élnek. Aki túl sokat foglalkozik az öltözködésével, a műkörömmel, a
frizurával, az valami más, fontosabb dologtól vonja el idejét – gondolhatjuk a
sztereotípiák mentén, és talán igazunk is lesz. Ennek torzképe a pincsikutyát
cipelő cicababa.
Az öltözködés egyben fogyasztás is, ezért etikai következményei
vannak. Lassan a médiában is nagyobb hangot kapnak a környezetvédelmi hatások
és a divatipar hatása a harmadik világra, de egyelőre nem ez az első dolog, ami
a divat szóról eszünkbe jut. Az ál-környezetkímélő, zöldre festett áruk
marketingfogásként működnek, a tájékozatlan, jóhiszemű vásárló pedig nyugodt
szívvel teszi őket a kosarába. Automatikusan vásárolunk. Nem gondolunk bele,
hogy a ruhánk színezőanyagául szolgáló festék maradványait legközelebb az
ebédünkben kapjuk vissza, a szekrényben századikként sorakozó pólóval pedig,
ami talán felmosórongyként végzi, egy arctalan rabszolga éhbérért dolgozott. A
szociális és ökológiai tényezők egy termék kapcsán szinte láthatatlanok
számunkra, és a legtöbbször elkeserítő képet mutatnak, ami a saját problémáink
fényében még akkor is eltörpül számunkra, ha egyáltalán megállunk felette.
Persze mindez nem azt jelenti, hogy az egész divatvilág a Gonosz
terméke, és egészében megvetést érdemel. Az európai ruhagyárak munkakörülményei
minden bizonnyal humánusabbak és környezetbarátabbak. Egyes divattervezők még
törekszenek is arra, hogy környezet- és emberbarát termékeket bocsássanak
piacra. A vásárlók hozzáállása, a törvényi szabályozás sokat javíthat a
helyzeten, tehát minden rajtunk múlik. A globalizálódott világban szinte
mindenki hatással van mindenkire valamilyen módon.
Ne befolyásoljon minket a magazinokból ránk néző, komor arcú és
távolságtartó nőideál. Tájékozódjunk, vásároljunk tudatosan, és belülről
építsük az önbizalmunkat – hogy tisztább legyen a kép tükrön innen és túl is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése