Oldalak

2014. január 21., kedd

Az élet, amit álmodunk

fräulein on air: Varga Vivien 

egy barátnőmnek.

Mindig is erre tanítottak. Álmokat megvalósítani. Kiskorodtól kezdve erre törekszel. Vagy papás-mamást játszottál, vagy a barbi-babáidat öltöztetted, olyanná, amilyennek magadat képzelted. Állatorvos voltál, színésznő vagy királylány, vagy persze minden együtt. Ken, Barbie egyetlen szerelme, minden este hazajött egy csokor virággal a kezében, hogy aztán a rózsaszín cabrioban kiruccanjanak. Úgy képzelted, veled is ez fog történni. Fel akartál nőni. A közhiedelemmel ellentétben, egy gyerek sem szeret igazán gyerek lenni. Ki akar törni a szülő felügyelete alól. Saját lakást, saját kocsit. Saját munkát. Saját élményeket. Saját életet. Nem gyereknek, felnőttnek lenni jó. A gyerekkor visszasírásának egy oka van: a feladás.


grafika: Varga Vivien

Mert felnősz, és észreveszed, hogy semmi nem olyan, ahogy gyerekként képzelted. Egy kicsit legyintesz is talán. Úgysem lettem volna jó színésznő/állatorvos/királylány. Úgy sincs olyan, hogy nagy szerelem. A realizmus kegyetlenül betöri a szép jó világod ajtaját, s ott is marad. Ezentúl együtt várjátok minden nap az életet. Nem mozogtok. De néha összesúgtok.

- Mi lenne, - kérdezed tőle, - mi lenne, ha mégis csak megpróbálnám? Otthagyom az állásomat, és azt tanulom, amit szeretnék. És jó leszek benne.
- Nem fognak felvenni. Lehet. Inkább maradj itt velem, majd talán magától alakul. Igyál inkább még valamit.
- De magától semmi nem alakul. Vagy igen?
- Akkor menjél. Ha te is munkanélküli akarsz lenni. Ha mindenképpen fel akarod adni az otthonodat. A városodat. A megszokott légkörödet. Ha koppanni akarsz, és a végén az utca sarkán akarod találni magad, a CBA melletti csövik mellett, menjél.
- Igaz. - Nézitek tovább az ajtót, azt, ahonnan az úgynevezett realista életszemlélet besuhant, valamikor, nem is tudod pontosan, mikor. Valamikor az első kudarc és az utolsó visszautasítás között. Ő az eszed, rá támaszkodsz, most is.
- De akkor mégis mire várunk?
- Hát arra, hogy jobb legyen.

Valami benned még sem adja fel. Nézel ki az ablakon, számolod a csészenyomokat, de álmodozol. Csengetnek. Sajnos csak a szomszéd, a cinikusság. Hírekkel jött. Valakinek sikerült, azt mondja, közben úgy elterül a  kanapédon, mintha csak otthon lenne. - Képzeljétek el, - kezdi, - barátnőtöknek sikerült. Kiment Afrikába önkéntesnek. Körülbelül egy hete. Azt mondja, jól van. Pah, meddig, kérdezem én? Míg aids-es nem lesz. De akár egy malária is elég, amit valami bushmanntól elkapott. Hakuna Matata, ubuntu, kampec.  Hahaha!
Én mondom, ennyi pénzt pazarolni ilyen marhaságra, hülye is lennék. Önzetlenség, hogy el ne röhögjem magam. Az egész világ élményekre van kihegyezve. Élménytársadalom. Van, aki koromsötét szobákban vacsorázik, csak hogy megtapasztalja, milyen vakon enni. "Vakrandi". HA. HA. Ha. Aki vonattal megy Kína felé, több ezer mérföldet, na az sem normális.  Egy büdös vonaton egy csomó ruszkival, később Dzsingisz Khannal. Kínja felé menjen inkább.  HA. HA. HA. Hát te meg? Mi van a szemedben? Könnyek, ne tán csillogás? Maradj csak a helyeden. Jó itt neked, az eszed mellett. Hiszen megvan mindened. Na mentem, nem bírom a  naivitásodat.

Így éltem. Sokszor. De nem rég felcsendült egy szám a rádióban. Éppen reggeliztünk. Az eszem nem halotta, de szíven ütött:

                                                                  One day baby, we'll be old

           Oh baby, we'll be old
              And think of all the stories that we could have told.


És eszembe jut. Nem feltételes múltban akarok beszélni öregkoromban. Nem akarom, hogy valaha is azt mondjam, hogy HA. Azt, hogy HA bátor lettem volna, megcsináltam volna. Megpróbáltam volna. Ehelyett inkább azt mondanám, bátor voltam. Megpróbáltam. És ha kudarcot is vallottam, ha estem is, felálltam újra. Mert bátor voltam. És mert talpra álltam, erős is voltam.

És ha sikerült, akkor szerencsés is voltam.

Felöltöztem, és szó nélkül kimentem az ajtón. Nehéz volt. Túl sokszor álltam már a küszöbön, hogy elinduljak. De jöttek az evilági dolgok: a mindig hiányzó pénz, véget nem érő pánikrohamok, mindig éhes kényelem.

De megtaláltam a kulcsot. Egyszer kell útnak indulni, és a lábad visz magától. Nem csak a CBA-ig.


(Néha visszanézek. Néha visszamennék. De már nem találom az utat. Szerencsére.)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése